Turinio kūrimas pedagogams su dirbtiniu intelektu

Gruodžio 15 – 20 dienomis Vilkaviškio r. Gražiškių gimnazijos komanda (projekto koordinatorė Daiva Šnipaitienė, specialioji pedagogė Vilma Valavičienė ir direktorė Eglė Kociuvienė) dalyvavo „Europass Teacher Academy“ organizuotuose kursuose Maltoje, kur gilinosi į dirbtinio intelekto panaudojimą šiuolaikinėje mokykloje. Tai buvo ne tik techninių įgūdžių lavinimo, bet ir filosofinių diskusijų apie švietimo ateitį savaitė.

Kursų metu susipažinome su įvairiomis DI priemonėmis: nuo mokomųjų kortelių kūrimo ir interaktyvių užduočių generavimo platformų, tokių kaip Twee ar Diffit, iki vaizdo ir garso turinio kūrimo įrankių, tokių kaip Veed.io, Clipchamp, Heygen ar Pictory AI. Ypatingas dėmesys skirtas dirbtinio intelekto kaip kūrybinės priemonės potencialui – nuo pamokų planų, vizualinių pristatymų iki interaktyvių žaidimų ir robotų asistentų.

Kursuose ne tik mokėmės, kaip dirbtinis intelektas gali palengvinti mokytojo darbą, bet ir gvildenome filosofinius klausimus: ar DI gali būti kūrybingas? Ar technologijos pakeis mokytojo vaidmenį? Kaip užtikrinti, kad DI nepakeistų žmogiškojo elemento mokymosi procese? Šie klausimai skatina mąstyti apie atsakomybę, sąžiningumą ir kūrybiškumą švietime.

DI neturi pakeisti mokytojo, bet gali tapti jo sąjungininku. Įrankiai gali sutaupyti laiką, padėti paruošti įdomesnes pamokas, tačiau tik žmogus gali atpažinti, kas mokiniams svarbu, ir padėti jiems kritiškai mąstyti bei spręsti problemas. Tai ypač aktualu šiuolaikiniams mokiniams, kurie nuolat susiduria su informacijos gausa, greitais sprendimais ir technologijų įtaka.

DI mokymosi procese – tarsi mūsų pačių kūrybiškumo veidrodis, nes gali skatinti pažinimą, bet taip pat primena, kad tik žmogiškoji intuicija ir empatija gali užtikrinti, kad mokymasis būtų prasmingas ir įtraukiantis. Mokytojas lieka kritinės minties ir vertybių sargu, o technologijos – tik įrankiu, kuris padeda šią misiją atlikti geriau.

Gimnazijos komandai šie kursai ne tik suteikė naujų praktinių įgūdžių, bet ir paskatino apmąstyti švietimo ateitį plačiau: kaip išlaikyti žmogiškąjį ryšį, kai DI tampa kasdienybe? Kaip ugdyti kūrybiškumą, kritinį mąstymą ir atsakingą technologijų naudojimą? ……. DI stiprybė – tai, kad kurti gali visi. DI rizika – tai, kad kurti gali visi… Todėl kūrybiškumas, žinios, kritinis mąstymas ir atsakomybė šiandien yra svarbesni nei bet kada.

Vilma Valavičienė